matslundegard.blogg.se

Smitare i stadshuset

Publicerad 2015-02-08 19:49:49 i Allmänt,




   Det luktar snö i kvällningen och eftersom jag lyssnade på vädret tidigare på dagen är jag rätt säker på att det är nederbörd på gång. Jag kan inte göra mycket åt det annat än bekymra mig i förtid. Eftersom jag vet hur det är med snöröjningen i stan. Den snöröjning som inte finns eftersom de kommunala företrädare som skulle hantera den smiter från uppdraget. År ut och år in.
   Jag är en saktmodig och fridsam man, tror jag. Men vissa saker får mitt temperament att skumma. Exempelvis detta återkommande elände som bjuds på stans gator varje vinter, den buckliga isen som fäller tusentals människor årligen, människor som till den änden får ligga på SöS med stålspikar inslagna i en eller annan höftled. Plus värk och plågor på köpet långt fram i vårens ljusa nätter.
   Det är flera år sen jag skaffade mig förvända spikskor vintertid. Det var ett nerköp för manligheten för i den slutliga analysen har gubben som spänner på sig broddar passerat en gräns. Det är nåt med fysisk spänst och balans och ens kontroll över extremiteterna. Men hellre rör jag mig fri och frimodig om än litet gubbig med broddar än vacklar jag som om jag bajsat på mig för att på fri hand försöka parera ishalkans lömska anslag.
   Med mina broddar kan jag ignorera att snöröjningen ignorerar mig och min gångart. Men det finns mellanlägen där jag står mig slätt och riskerar liv och lem igen. Det är som nu, i vårens tid. En massa snö har flutit bort och det finns här och var barmark som man kan leta upp och promenera sig på. Det är fortfarande styckevis och delt för rätt ofta dröjer sig den svarta och buckliga glanskisen kvar. Att halka på.
   Och eftersom jag känner att det luktar snö i mörkret och eftersom jag lyssnat på SMHI som siat om blötsnö och drivbildningar så vet jag att det ska koma mer. Alltsammans ska börja om igen.
   Jag blir en smula bedrövad för jag vet att det högt avlönade borgarrådet som borde hantera frågor som hänger ihop med nederbörden och liknande ska drabbas av blindhet. Han eller hon vet mycket väl att sjukvårdskostnader i stan betalas från ett annat konto. Hen bryr sig inte om brutna ben, framför allt inte medborgarnas. 
   Det är en skam, varken mer eller mindre. Klart man blir förbannad.


./.


Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela